21890
post-template-default,single,single-post,postid-21890,single-format-standard,stockholm-core-2.4.4,select-theme-ver-9.11,ajax_fade,page_not_loaded,vertical_menu_enabled,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.6,vc_responsive

Slik var tidenes aller første Platform Nord

Forestillingene, utstillingene, workshopene, mesterklassene og festene: Slik var Platform Nord.

Nå som alle har hatt noen uker på seg til å fordøye inntrykkene etter Platform Nord, er det på høy tid å oppsummere det første symposiet og se fremover til det neste. For å få satt ord på tingene, ba vi to deltakere fra to forskjellige land svare på tre enkle spørsmål.

Dette er svarene de ga.

 

Spørsmål 1: Hva var høydepunktet for deg under Platform Nord?

heli

Heli Keskikallio på mesterklasse.

Danseren Heli Keskikallio fra Finland:

– For meg var høydepunktet på Platform Nord de kunstneriske diskusjonene under mesterklassene. Det er svært viktig å få snakke om arbeidet sitt. Å være kunstner er ensomt det meste av tiden, spesielt for meg som i dette tilfellet har jobbet solo. Å høre andres meninger, tilnærminger og tanker var veldig verdifullt.

Hallveig Kristín Eiríksdóttir på vegne av den islandske performancegruppen CGFC:

– For oss var høydepunktet på Platform Nord sjansen til å spille stykket vårt for et internasjonalt publikum og å ha full frihet til å gjøre hva vi ville. Dessuten var det fantastisk å få bruke scenen i det gamle teateret (nedlagte Agder Teater i Kristiansand. – journ. komm.). Den burde brukes oftere.

 


Spørsmål 2: Hvilken betydning tror du et slikt arrangement kan ha?

julie

Jóna Hlíf Halldórsdóttir og Julie Falk diskuterer Falks verk “Haiku”.

Heli Keskikallio:

– Betydningen av arrangementer som dette ligger i møtene. Møter med kunstnere, møter med verker, møter med nye publikum, møter med nye steder.

Hallveig Kristín Eiríksdóttir:

– Et arrangement som dette skaper først og fremst internasjonale kontakter mellom unge kunstnere fra forskjellige steder. Å få feedback fra folk som Nils og Henrik er dessuten uvurderlig og til stor oppmuntring for unge kunstnere. (Nils Petter Mørland og Henrik Vibskov satt i Platform Nords kunsteriske råd. – journ. komm.) Platform Nord demonstrerer også at gamle rom kan bli brukt på mange forskjellige måter og være nyttige for mange forskjellige kunstformer.

mesterklasse1

Hallveig Kristín Eiríksdóttir (i midten) og resten av CGFC i samtale med Nils Petter Mørland.

 

Spørsmål 3: Hva skulle du gjerne ha sett mer av på Platform Nord?



Heli Keskikallio:

– Jeg skulle gjerne sett mer arbeid bli gjort i løpet av uken. Work-in-progress-tanker ved siden av de ferdige arbeidene kunstnerne har med seg.

Hallveig Kristín Eiríksdóttir:

– Jeg skulle gjerne sett flere workshops, praktisk arbeid sammen med de forskjellige kunstnerne.

åpning

Fra åpningen av Platform Nord 2015.

 

Tekst: Roy Søbstad
Foto: Jacob Johannes Buchard